Activiteitenverslag 2023-2024
We presenteren u graag het activiteitenverslag van Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden-Noord voor het schooljaar 2023-2024. In dit verslag vertellen we over de hoogtepunten, uitdagingen en prestaties van onze organisatie.
Het afgelopen jaar hebben we ons ingezet om een inspirerende en inclusieve leeromgeving te creëren voor volwassenen die hun kennis willen vergroten en nieuwe vaardigheden willen ontwikkelen. Onze leraren en medewerkers hebben samen gewerkt aan een dynamisch programma met een breed scala aan cursussen.
We zijn trots op de groeiende diversiteit en verbondenheid van onze cursistenpopulatie en het feit dat we een plek bieden waar mensen van alle leeftijden en achtergronden kunnen leren en groeien. Onze focus ligt op functioneel leren en werken, persoonlijke begeleiding en het stimuleren van levenslang leren.
We willen onze cursisten versterken in hun verschillende rollen: consument, werknemer, ouder… We zetten in op samenwerkingen met andere organisaties, om onze doelgroep zo maximaal mogelijk te bereiken.
Leren, verbinden, versterken, dat is waar we voor gaan en staan!
Ligo LiMiNo in cijfers!
- 4498 cursisten bij Ligo LiMiNo
- 1437 verschillende cursussen dit schooljaar
- 81363 gegeven lesuren
- 171 professionele collega’s om alles in goede banen te leiden
- 15 nieuwe collega’s die ons team kwamen versterken
- 40047 gereden kilometers om decentraal en outreachend te werken
Edusprong: een boost voor het volwassenenonderwijs
Drie jaar geleden werd Edusprong gelanceerd door de Vlaamse Overheid, met 4 belangrijke doelstellingen: elke Vlaming stimuleren om levenslang te leren; het studieaanbod in het volwassenenonderwijs vernieuwen en verbeteren; de digitale competenties versterken; en inzetten op kwalificaties.
In het kader van Edusprong zette ook Ligo Limino haar schouders onder 8 verschillende Edusprong-projecten. Meer dan 35 van onze medewerkers hebben de voorbije 2 schooljaren hun schouders hieronder gezet. We gingen in gesprek met partners om te zoeken naar de leernoden van onze doelgroep, we organiseerden experimenteel aanbod, we namen deel aan overleg en uitwisselingen met het Ligo Netwerk, we volgden vormingen en we werkten aan een gedeelde digitale materialenbank voor alle Ligo-centra.
Zo bereikten we de voorbije twee schooljaren mooie resultaten:
- We richtten in Pelt voor de eerste keer een BENO-opleiding in, waar we jonge OKAN- uitstromers intensief begeleidden en klaarstoomden voor een beroepsopleiding of voor een eerste job.
- We gingen in gesprek met werkgevers om samen met hen te werken aan de geletterdheid van hun werknemers op en rond de werkvloer. Zo konden we vernieuwend aanbod inrichten in samenwerking met 15 maatwerkbedrijven en andere organisaties in de sociale economie.
- We brachten in kaart welke organisaties en initiatieven in ons werkingsgebied mensen bereiken die in armoede leven en gingen vervolgens in gesprek met deze organisaties en met de mensen die bij hen over de vloer komen. Bij 8 van deze organisaties organiseerden we een aanbod.
- We werkten samen met 11 scholen om te werken aan de geletterdheidsvaardigheden van ouders, zodat zij hun kinderen beter kunnen ondersteunen in hun opvoeding en schoolloopbaan.
- We experimenteerden met het inrichten van flexibele hybride trajecten, waarbij cursisten deels leren in afstandsonderwijs, zodat ze hun Nederlandse lessen beter kunnen combineren met een job.
- We werkten mee aan de ontwikkeling van een instrument waarmee we kunnen meten welke impact onze lessen hebben op het leven van onze cursisten. Dit in samenwerking met de andere Ligo-centra en met onderzoekers van het Onderzoeksinstituut voor arbeid en samenleving en het Centrum voor Taal en Onderwijs.
- We herwerkten 45 lesmaterialen en deelden deze in de gedeelde Digitale Materialenbank van de 13 Ligo-centra.
- We leerden bij en wisselden uit met andere Ligo-centra rond methodieken om leervragen bij onze cursisten te detecteren.
- We deden veel ervaring op in het samenwerken met andere organisaties: de 12 andere Ligo-centra, met de 5 CVO’s in ons werkingsgebied, met VDAB en met het AgII, met lokale besturen en hun OCMW’s.
BENO – Basiseducatie Na Okan
In Pelt is in september het BENO-traject gestart. Collega’s Sofie en Elke werkten vijf dagen per week intensief met een groep jongeren.
BENO staat voor Basiseducatie Na Okan. Het is een voltijds jaartraject (7 dagdelen per week) voor laaggeletterde jongeren die na OKAN nog niet helemaal klaar zijn om te gaan werken of een beroepsopleiding te volgen. Deze opleiding is erkend door VDAB en met steun van de provincie Limburg!
In het BENO-jaar versterkten we de competenties van de jongeren en gingen we samen op zoek naar de interesses en talenten van de jongeren. Dit deden we door hen enerzijds te versterken in hun basisvaardigheden: ze kregen Nederlands (en Nederlands op de opleidingsvloer), rekenen, ICT en communicatielessen die gegeven werden door Ligo. Anderzijds mochten ze proeven van verschillende beroepsopleidingen binnen verschillende CVO.
Daarnaast kregen de cursisten ook nog de kans om enkele uurtjes te werken op het Little Waves Festival, waarna ze konden genieten van het muziekfestival bij C-Mine in Genk! Ze hebben feestgangers bediend achter de toog, glazen opgehaald, drankjes afgerekend… Het festival heeft veel leerkansen, maar vooral ook stralende gezichten opgeleverd!
De lesgevers van BENO in Noord lieten hun jongeren kennismaken met diverse sporten. Zo organiseerden ze, in samenwerking met OverKop en Groep Intro, al een voetbaltoernooi, leefden ze zich uit tijdens een boksles en deden ze mee aan een badmintontoernooi!
In oktober trokken onze BENO-cursisten richting Bilzen om deel te nemen aan de bouwdag van de VDAB. Hier maakten ze kennis met de bouwsector en konden ze proeven van enkele beroepen zoals metselaar, tegelaar, schrijnwerker… Een leerrijke ervaring voor de BENO-jongeren!
Ook gingen onze BENO-cursisten de vrijwilligers van het woonzorgcentrum Sint-Jozef een handje helpen tijdens hun wekelijkse wandeling. Een activiteit waarbij ze kennis konden maken met ouderen én hun Nederlandse taal konden oefenen. Een hele uitdaging, maar zeker een win-win voor zowel de jonge als de oudere generatie!
Op 27/6 vond de proclamatie van de BENO-jongeren plaats in het Overkophuis te Pelt. In het bijzijn van de verschillende partners van het project, ontvingen de jongeren met veel trots hun certificaat. Tevreden blikken ze terug op een intens, maar leerrijk schooljaar.
Samenwerking in de kijker: de fietscursus
De fietscursus is een samenwerking tussen Ligo LiMiNo en Welzijnsregio Noord- Limburg. Tijdens een cursus van tien lessen leren we cursisten fietsen en bereiden we hen voor op deelname aan het verkeer.
Tijdens de lessen Nederlands merkten lesgevers op dat cursisten weinig kennis hadden van het verkeer, en dat ze ook in de praktijk niet altijd in het verkeer durfden fietsen. Bovendien zijn er cursisten die vlot zouden moeten kunnen fietsen voor een specifieke tewerkstelling.
De lessen zijn opgesplitst in 2 uur theorie en 1 uur praktijk. Het theoretisch gedeelte wordt opgenomen door een lesgever van Ligo LiMiNo. Welzijnsregio Noord-Limburg staat in voor het praktijkgedeelte. Elke les zijn er ook fietsbuddy’s aanwezig om de cursisten te ondersteunen.
De cursisten kunnen samen met een buddy het verkeer in gaan. Ze starten in straten met weinig verkeer, daarna worden de fietsroutes steeds groter en groter.
Samenwerking: partner in de kijker “SAAMO”
In samenwerking met SAAMO in Leopoldsburg organiseerden we cursussen ICT. Concreet gingen we aan de slag met een smartphonecursus. Met dit soort aanbod willen we de digitale vaardigheden van de cursisten versterken.
Cursisten leren de basisvaardigheden van hun smartphone of tablet en verkennen ook enkele interessante apps. Ze leren:
- een sms versturen en ontvangen
- telefoonnummers opslaan
- je voicemail instellen en beluisteren
- informatie zoeken op internet op een veilige manier
- apps installeren en gebruiken
- foto’s en video’s maken met hun toestel
- …
Beleidsplan 2024-2029
Onze plannen van 2024 tot 2029!
Ligo LiMiNo werkte hard aan een nieuw beleidsplan. Ons beleidsplan is de kapstok die ons richting geeft om in de komende vijf jaren in te spelen op de veranderende realiteit, zowel binnen als buiten Ligo LiMiNo. In de totstandkoming ervan zijn we vertrokken vanuit onze missie en hebben we nagedacht over wat we als Ligo LiMiNo nu écht willen bereiken, bij onze cursisten én in de samenleving. Dit heeft geresulteerd in zeven strategische doelen, waaraan we willen werken in de beleidsperiode 2024-2029. Het beleidsplan geeft ons een houvast om de komende vijf jaren de werking van Ligo LiMiNo verder kwaliteitsvol te versterken. Want kwaliteit, daar gaan we voor, allemaal!
1. Daar is Ligo!
Onze doelgroep vindt Ligo dankzij ons sterk communicatieplan en onze duurzame samenwerkingen.
2. Sterke cursisten!
We begeleiden onze cursisten naar wat ze echt nodig hebben. Cursisten nemen hun leerproces zelf in handen.
3. Impact!
Ons aanbod is flexibel, wendbaar en verandert mee met vragen van cursisten en tendensen in de samenleving. We durven out-of-the box te denken en we onderzoeken voortdurend of onze inspanningen resultaat opleveren.
4. Spotlight doelgroep!
We komen op voor onze doelgroep en maken geletterdheid bespreekbaar. We slaan hiervoor de handen in elkaar met partnerorganisaties en sleutelfiguren.
5. Zorg voor medewerkers!
We dragen op een duurzame manier zorg voor al onze medewerkers. Met een kwalitatieve aanvangsbegeleiding op maat vinden nieuwe medewerkers hun weg binnen Ligo Limino.
6. Eigen leren en ontwikkelen!
Elke medewerker is verantwoordelijk voor het eigen leren en ontwikkelen binnen onze lerende organisatie. Coaching gebeurt met zorg, in een stimulerende leeromgeving en met aandacht voor diversiteit.
7. Interne communicatie!
Onze interne communicatie is doeltreffend en brengt rust. SharePoint is dé centrale plek.
Contact opnemen?
Bel naar het secretariaat in jouw regio:
Genk: 089 35 59 90
Maasmechelen: 089 77 32 62
Heusden: 011 42 02 02
Pelt: 011 71 19 20
Of stuur een mailtje naar: