TOT HIER – Marielle

Marielle
Mariëlle is niet aan het proefstuk toe, 2 jaar geleden deed ze mee aan de eerste theaterproductie van
Ligo ‘Bus 41’ ism Bataljon. We zijn benieuwd naar wat ze te vertellen heeft en waarom ze
voor de 2e keer op rij vol enthousiasme terug meewerkt.
Bij Ligo werken cursisten en lesgevers samen aan een bijzonder project, in samenwerking met de participatieve kunstenpraktijk ‘ De Batterie'. In 4 werkgroepen – theater, film, en decor en kostuums – wordt er gebouwd aan een voorstelling waarin creativiteit en verbinding centraal staan. Het is een totaalproject dat niet alleen de cursisten inspireert, maar ook een
beroep doet op de passie en inzet van de lesgevers.
Wat dit theaterproject zo bijzonder maakt, is dat we op een heel ongedwongen en creatieve manier werken aan het versterken van de vaardigheden van de deelnemers. Ze leren niet alleen Nederlands op een praktijkgerichte en speelse manier, maar ook belangrijke competenties zoals spreekdurf, samenwerken en leren leren. Het project biedt een veilige omgeving waarin ze zichzelf kunnen uitdagen en groeien, zonder dat het voelt als een klassieke schoolse aanpak. Dat maakt het een unieke meerwaarde.
Vandaag neem ik je mee achter de schermen en maak je kennis met de mensen die dit project tot leven brengen. Eén van hen is Mariëlle, al 4 jaar lesgever bij Ligo. Mariëlle is niet aan het proefstuk toe, 2 jaar geleden deed ze mee aan de eerste theaterproductie van Ligo ‘Bus 41’ ism Bataljon. We zijn benieuwd naar wat ze te vertellen heeft en waarom ze voor de 2e keer op rij vol enthousiasme terug meewerkt.
Marielle, waarom zei je direct terug ja? Waarom wil je opnieuw meedoen met het theater?
Ik vond het super om aan het vorige theaterproject te kunnen meewerken. Ik was toen nog niet zo lang aan de slag bij Ligo, maar heb door het theaterproject op korte tijd veel cursisten en collega’s beter leren kennen. Het was heel mooi om doorheen de repetities de cursisten als individu, maar ook als groep te zien groeien. Ik ben nog altijd heel dankbaar dat ik het vorige project als deelnemer heb kunnen ervaren. Vorig schooljaar werd aangekondigd dat we opnieuw een cultureel project zouden organiseren. Ik wist meteen dat ik opnieuw betrokken wilde zijn in het project.
Als lesgever leer je de cursisten op een andere manier kennen, wat doet dat met jou?
Wij zien de cursisten bijna altijd in de klas, op een stoel aan een tafel. Lezen is moeilijk, schrijven nog moeilijker. Evidente zaken zijn zonder schoolse ervaring toch niet zo makkelijk. Kortom, wij zien vaak hoe moeilijk alles is voor onze cursisten. Tijdens de repetities is dit helemaal niet het geval! Sommige cursisten vorderen maar langzaam in hun traject Nederlands, maar zijn zo theatraal en comfortabel op een podium. Tijdens de filmrepetities experimenteren we met materialen, licht, schaduw en beeld. Ik sta er keer op keer van versteld hoe creatief onze cursisten zijn wanneer ze de kans krijgen om gewoon te “doen”. Voor de naai- en decorateliers was er enorm veel interesse. Iedereen is heel enthousiast om de handen uit de mouwen te steken en te tonen wat ze allemaal kunnen.
Hoe ervaar jij de samenwerking met ‘de Batterie’ ?
We zijn heel blij om dit project samen met de mensen van de Batterie te organiseren. Ze hebben een groot hart voor onze cursisten. Ze geloven echt in onze mensen en in hun talenten. Ze leggen vooral de focus op mogelijkheden en niet op drempels of
beperkingen. Ze zien potentieel en talent in elke deelnemer en vinden het belangrijk dat iedereen zich betrokken voelt.
Vind je dat het project goed aansluit bij wat jij nodig hebt? Waarom wel of niet?
Het project zorgt voor extra uitdaging binnen ons takenpakket. We moeten een grote groep cursisten vanuit verschillende lesplaatsen telkens op het juiste moment op de juiste plaats krijgen. Dit is een grote en ingewikkelde organisatie. We zorgen ook
voor de planning van de promo, het financiële luik, het organiseren van de voorstellingen,… Allemaal zaken waar ik niet altijd even vertrouwd mee ben. Gelukkig kan ik dit samen doen met drie fantastische collega’s!
Welke impact heeft het project op de deelnemers, volgens jou?
Doorheen de repetities krijgen de cursisten de kans om hun talenten te ontdekken, te ontplooien en te gebruiken. De cursisten voelen zich trots en nuttig. We zien elke repetitie veel blije gezichten. Wekenlang meewerken aan zo’n groot project zal hen ongetwijfeld bijblijven. Veel cursisten zullen voor de eerste keer op de planken staan: een onvergetelijke ervaring voor hen.
We zien tijdens de repetities veel nieuwe vriendschappen ontstaan: samen repeteren, experimenteren, dingen maken, samen koffie drinken en samen huilen en lachen.
Als je denkt aan de voorstelling (of eindresultaat), wat hoop je dat het publiek voelt of leert?
We willen tijdens de voorstelling graag onze cursisten en hun talenten in de kijker zetten. Via de theatervoorstelling, maar ook met de filmbeelden, het decor en de kostuums willen we tonen wat onze cursisten allemaal kunnen.
Hoe zou je dit project in één woord of zin beschrijven?
Met de woorden van Mohan (een theatercursist): “Dit is het beste jaar.”